Activiteiten
Filmfestival
CKV filmfestival HAVO VWOism Fanfare
Laat je inspireren door wat er in de praktijk gebeurt, bekijk activiteiten van anderen, vind concrete voorbeelden om zelf toe te passen en deel je eigen kennis. Kijk ook op: Klunky.nl voor educatiemateriaal, DepotC.nl voor projecten en voorstellingen van Brabantse cultuurmakers.
inlog vereist
CKV filmfestival HAVO VWOism Fanfare
Verfraaiing schoolgebouw Hoeven
Muziekvoorstellingen voor en door leerlingen
Wat kan kunstruimte MU voor jouw lespraktijk betekenen? Verken het bij MeetMe@MU!
Literatuurzoekertje RoosendaalHoe kunnen we binnen het programma van cultuureducatie, de discipline literatuureducatie betekenisvoller maken binnen de leerlijnen van het programma ‘de Bibliotheek op school‘ ?Om deze vraag te beantwoorden gaan …
Van 2013 tot 2016 dansten Luydgarde Rijnen en Marinka Korff van dansgezelschap De Stilte een meerjarig traject met verschillende Cultuur Loper scholen. Op basis van gekozen competenties gingen zij samen …
Wat gebeurt er als je kleuters vraagt: Hoe ziet een papierfabriek er van binnen uit? Hoe maken ze daar van hout papier?
Basisschool De Spelelier in Boxtel heeft de wens uitgesproken om te werken aan een doorontwikkeling binnen de school. Omdat de ontwikkelwens een kunstinhoudelijke inslag heeft, is Kunstbalie, de provinciale instelling …
Hoe betrek je je collega leerkrachten bij kunst- en cultuureducatie? Dat is soms een lastige opgave. Het is daarom belangrijk om het onderwerp kunst en cultuureducatie blijvend bespreekbaar te houden. …
Hoe betrek je je collega leerkrachten bij kunst- en cultuureducatie? Dat is soms een lastige opgave. Het is daarom belangrijk om het onderwerp kunst en cultuureducatie blijvend bespreekbaar te houden. …
Hoe betrek je je collega leerkrachten bij kunst- en cultuureducatie? Dat is soms een lastige opgave. Het is daarom belangrijk om het onderwerp kunst en cultuureducatie blijvend bespreekbaar te houden. …
Hoe betrek je je collega leerkrachten bij kunst- en cultuureducatie? Dat is soms een lastige opgave. Het is daarom belangrijk om het onderwerp kunst en cultuureducatie blijvend bespreekbaar te houden. …
Hoe betrek je je collega leerkrachten bij kunst- en cultuureducatie? Dat is soms een lastige opgave. Het is daarom belangrijk om het onderwerp kunst en cultuureducatie blijvend bespreekbaar te houden. …
Hoe betrek je je collega leerkrachten bij kunst- en cultuureducatie? Dat is soms een lastige opgave. Het is daarom belangrijk om het onderwerp kunst en cultuureducatie blijvend bespreekbaar te houden. …
Hoe betrek je je collega leerkrachten bij kunst- en cultuureducatie? Dat is soms een lastige opgave. Het is daarom belangrijk om het onderwerp kunst en cultuureducatie blijvend bespreekbaar te houden. …
Hoe betrek je je collega leerkrachten bij kunst- en cultuureducatie? Dat is soms een lastige opgave. Het is daarom belangrijk om het onderwerp kunst en cultuureducatie blijvend bespreekbaar te houden. …
Leerkrachten van Basisschool De Klaverweide in Roosendaal volgen een teamtraining van SNENS: Doe-het-zelf Toolbox - creativiteitsontwikkeling in de klas. Bekijk hieronder de video:
Hoe ziet de teambijeenkomst eruit op de Vincent van Gogh school in Etten-Leur? In deze video zie je dat:
Op Basisschool Klaverweide in Roosendaal zijn de stappen van De Cultuur Loper al gezet in 2013. Directeur Ad Paantjes vertelt hoe dat toen ging en waarom cultuureducatie zo belangrijk is …
Op de Algemene School Oost in Bergen op Zoom begonnen ze in 2013 met De Cultuur Loper. Directeur Conny van Loenhout vertelt in deze video over zijn ervaring.
Volg hier het traject van basisschool De Bolderik.
De vraag van RKBS De Regenboog is: ' Hoe integreer ik muziek, theater en multimedia in mijn dagelijkse lessen? De Regenboog werkt vakoverstijgend, hoe ziet dat eruit? Dat zie je …
'Het onderzoekend en creatief vermogen van de kinderen en de leerkrachten vergroten, dat was een speerpunt van het team', vertelt Gian van Doorn van OBS de Springplank. Kobranie helpt hen …
Hoe ga je als team aan de slag met De Cultuur Loper? Bekijk hier de video over het Jan Tinbergen College in Roosendaal, waarin ze met de teambijeenkomst samen werken …
We wilden graag echte kunst in school halen, want kunstenaars kijken toch anders naar de wereld. Door kunst in school te hebben, komen kinderen ermee in aanraking. Zo gaan ze …
'Wanneer mijn leerlingen mij over vijf jaar kunnen vertellen wat voor erfgoed hier in de omgeving van Boxtel is te zien, dan ben ik tevreden', vertelt directeur Hans Küsters van …
'Kinderen tijd en ruimte geven om zich te ontwikkelen. In de volle breedte: de talenten', dat is volgens directeur Jos van Zutphen belangrijk binnen zijn De Cultuur Loper-school. In deze …
Op KPO Basisschool De Klaverweide in Roosendaal heeft De Cultuur Loper in het eerste jaar heel erg geholpen om de visie scherp te stellen en daarna heeft De Cultuur Loper …
Het EKWC is een plek waar dingen ontstaan. Wat betekent het om iets te maken? Hoe betrek je daarin je omgeving, je gedachten, dingen die je weet en dingen die …
Kunstlokaal in Gemert koppelt de invoering van IPC op bs De Klimboom aan de wens om de beeldende kunstlessen anders vorm te geven.
Het oude raadhuis in Waalwijk is een toonaangevend gebouw dat ieder kind kent. Maar wat voor een gebouw is het eigenlijk?
Basisschool Hertogin Johanna te Oss werkt aan meer muziek in de klas.
Het KunstPodium ontwikkelde Klein Podium, een reeks dramalessen waarin gewerkt wordt met gedragsindicatoren van De Cultuur Loper.
Veel scholen worstelen met de vraag: Hoe kan ik vanuit een methode werken aan de competenties? Basisschool de PiusX krijgt op deze vraag een antwoord vanuit de Beeldende kunst. Het …
Theater Artemis en leerkrachten van basisschool de Westerkim aan de slag met theaterlessen rond een voorstelling.
Op 26 en 27 november heeft een selecte groep van Mgr. Frencken College en Effent Mavo een gedurfde presentatie uitgevoerd o.l.v. Dansnest.
500 jongeren van het voortgezet onderwijs en 375 kinderen van de basisscholen in Oosterhout hebben deelgenomen aan het project TROEP. 'Troep' wordt mede mogelijk gemaakt door het investeringsprogramma De Cultuur …
'Troep' wordt mede mogelijk gemaakt door het investeringsprogramma De Cultuur Loper 'De Provinciale Plus'. Kunstbalie ondersteunt met het investeringsprogramma bijzondere Brabantse initiatieven voor cultuur op school.Ga naar de projectomschrijving van …
Dansnest is voortvarend van start gegaan met de eerste fase van TROEP op het Mgr. Frencken College en Effent in Oosterhout. In de periode van september tot en met november …
Stimuleren van de verbinding tussen PO en VO door een kunsteducatietraject met maatschappelijk thema.
Project in het kader van de Opening van het Culturele Schooljaar.
De Stilte loopt met enkele De Cultuur Loper scholen een meerjarig traject. Deze film is een impressie van de evaluatie van het eerste jaar en zit boordevol mooie uitspraken over …
Cocreatie: maatwerk in de praktijk!
zangworkshop door zanger, componist en tekstschrijver Renze Ferwerda
Haast ademloos keken de kinderen van basisschool de Wending naar het een-tweetje van de dansers van dansgroep De Stilte.
De Toverlaars en De Leest in Etten-leur volgen een verdiepingsptraject voor muzieklessen met als uitgangspunt de Methode Alles-in-één. Doel is het verdiepen en verankeren van muziekactiviteiten binnen deze thematische methode. …
OBS Van der Heijden ontwikkelt samen met kunstenaars manieren om creativiteit te bevorderen. Kunstenaars en leerkrachten worden geschoold in de Creatief Quotiënt-methodiek: het creatieve proces kunnen ondersteunen, herkennen, volgen en …
SBO De Brigantijn wil leerkrachten handvatten bieden om drama in te kunnen zetten bij andere vakken zoals geschiedenis, muziek en taal, maar ook om bepaalde situaties in de klas aan …
Onderzoekend vermogen tijdens workshops voor leerlingen, waarbij de leerkrachten meeleren en na afloop verder gecoacht worden om zelf het onderzoekend vermogen meer centraal te stellen in de kunstlessen.
16 vakdocenten geven workshops aan de leerlingen van De Polderhof in Oss, waarbij de leerkrachten observeren en achteraf evalueren met de vakdocenten. Onderzoekend vermogen stimuleren staat centraal. Een aantal trainingsochtenden …
Taal en kunst integreren in het onderwijs, startend bij de discipline beeldend, op De Westerkim in Dongen. Kunstvakken worden ingezet bij taalontwikkeling en breed geïntegreerd in het curriculum.
Leerkrachten leren hoe zij op een interactieve manier met leerlingen naar kunst (van museum Jan Cunen) kunnen kijken en erover praten. Leerlingen leren zo zich divers te uiten en werken …
De Spelelier in Boxtel ging aan de slag met mediakunst. Workshops met nieuwe mediatechnieken werden gekoppeld aan drama, beeldende vorming en beweging. Aanvullend zijn leerkrachten geschoold die hun collega’s verder …
De Stilte - Zowel twee scholen uit Roosendaal: De Klaverweide en De Wending, als de Touwbaan uit Oosterhout, gaan dit schooljaar van start met het investeringsprogramma in samenwerking met De …
Naar aanleiding van het lesmateriaal 'Wat is het je waard?' werden alle leerkrachten van groep 6-7-8 getraind als gespreksleider.
N.a.v. 70 jaar Operation Market Garden is lesmateriaal ontwikkeld waarbij morele dilemma's, waarden en normen centraal staan.
Op OBS De Uilenbrink in Veghel vinden ieder jaar kunstateliers plaats. In samenwerking met SNENS was er dit schooljaar wederom een gevarieerd atelieraanbod samengesteld dat geheel in het teken stond …
Het team van basisschool De Wegwijzer te Achtmaal is superenthousiast over de VTS-scholing die Hanne Peters hen gaf.
In alles zit muziek. Schilderen met je verkeerde hand. Over het stimuleren van het onderzoekend vermogen bij de leerling en de professionalisering van de leerkracht op het vlak van cultuureducatie. …
Creatief Denken is een competentie waarmee je binnen alle ontwikkelingsgebieden meer uit je leerlingen en jezelf kunt halen.
Creativiteit is zoveel meer dan mooie figuurtjes knippen ..creativiteit is vooral het vermogen de rem van je fantasie af te halen.
OBS Westerkim in Dongen wil kunst integreren met de ontwikkeling van de woordenschat, in het taalonderwijs en de zaakvakken.