Yfje van der Pas

Yfje van der Pas

Passend Cultuur Onderwijs

06 19158925

Speciaal Onderwijs | Persoonsvorming | Ontwikkelingsgericht | Aandacht | Bewegen | Ervaren | Reflecteren | Veranderen | Verbinden 

Mijn missie voor het VO

Bijdragen aan de ontplooiing van de persoonlijkheid en het talent van de vso leerling. 
Waarbij de leerling centraal staat in een gemeenschap van betrokkenen in en om de school. 
En we in een gelijkwaardige samenwerking cultuureducatie vormgeven.

Ervaring in het voortgezet onderwijs

• Coaching cultuurcoördinatoren, stagecoördinatoren en kunstvakdocenten (intern/extern)
• Procesbegeleiding vormgeven cultuureducatie vanuit de vraag van de leerling, (vak)docent en school
• Teamtraining op maat
Mijn expertise ontwikkelt zich bij Passend CultuurOnderwijs en Theaterwerkplaats Tiuri.
Mijn ervaringen met de performers van Theaterwerkplaats Tiuri draag ik mee in al mijn werk.
 

Speerpunten

  • Systeemgericht 
  • Persoonsvorming 
  • Procesgericht 

Ik zie, merk dat VO scholen behoefte hebben aan

• Cultuureducatie die aansluit bij het ontwikkeldomein persoonsvorming in het curriculum
• Het creëren van draagvlak
• Begeleiding bij het ontsluiten en organiseren van een rijke, passende culturele omgeving voor de leerlingen
• Inbedding van cultuureducatie in vakken, methodieken en benadering van de leerling.
 

Een voorbeeld van een opdracht waarmee ik aan de slag ben gegaan

Wat is als leraar je eerste stap in een creatief proces in dans en theater met leerlingen met een meervoudige beperking? Hoe vind je aansluiting bij de leerling?

Wat er altijd is, onbeperkt, bij leraar en leerling, is het lichaam en het voelend vermogen. Daar kun je altijd beginnen. Wat valt er in en aan je lijf waar te nemen? Te voelen in contact met jezelf en de ander? Wat raakt je, waaraan zie je dat, waar in je lijf gebeurt dat, hoe voelt het en wat vertelt het je? En waar mag het dan voor jullie over gaan? Wat zet jullie in beweging? Waar ontmoet je elkaar?

Hoe kun je dat samen exploreren en vervolgens dansant en theatraal maken?

In een teamtraining hebben de leraren met een kunstvakdocent dans en mij door verschillende opdrachten bewogen. Door het teruggeven van onze waarneming werden ze zich bewust van de voor hen vanzelfsprekende manier van contact maken met elkaar en de leerlingen, wat ze daar precies in doen en wat dat voor effect heeft. 
In een aansluitende lessenreeks theater en dans met leerlingen en leraren hebben we deze stappen in aansluiten bij de leerling en het begeleiden van een creatief proces expliciet benoemd en verder onderzocht. 

Nav. deze ervaring starten we een traject waarin ik het proces van samenwerken en het vormgeven van cultuureducatie begeleid. Steeds vanuit onderzoeken en uitwisselen van de kennis en ervaring van de leerkrachten en de kunstvakdocent.
 

Een mooi moment dat me altijd bijblijft…

De momenten waarop het contact tussen leerling en leraar of tussen teamleden is afgestemd en ze zichzelf en elkaar verrassen met ander gedrag. Samen ervaren wat cultuuronderwijs met jou en met de relatie doet en je vrij voelen je daarin op eigen wijze uit te drukken