Ubavka Jovanoska (co-teacher)

Ubavka Jovanoska (co-teacher)

Ubavka

06 51 36 45 16

"Bewustwording, zelfvertrouwen, hartverwarmend, verbindend, verhelderend, verruimend en rustgevend."

Doelgroepen

  • Team/Leraren

Socials

Co-teachers?

De co-teachers zijn cultuurprofessionals die bij Kunstloc Brabant een intensieve training coachende vaardigheden gevolgd hebben. Ze gaan (in aanvulling op de trainers) in de klas met de leraar aan het werk, meestal in een coachende rol. Ze hebben veelal een kunstvakopleiding gevolgd, maar in ieder geval expertise op het gebied van cultuuronderwijs.

Bewustwording, een stevige basis voelen, jezelf zijn. Creatie en bewustzijn mogen hand in hand samengaan in zinvol cultuuronderwijs binnen de klas.
Als gediplomeerd coach stel ik de hulpvraag van de leraar eerst scherp. Ik zal proberen om de leraar ervan bewust te maken dat het proces belangrijker is om te groeien dan een eindproduct.

Co-teaching betekent voor mij

Dat ik samen met de leraar de leerlingen probeer uit te dagen om zelfbewust te worden en eigenaarschap te nemen over hun proces en resultaat. Afwisselend geven de leraar en ik de lessen waarbij we per les evalueren en de volgende les goed doorspreken.

Wat we samen aan willen moedigen is: in vrijheid te spreken, te onderzoeken, zelf te ontdekken en verwonderd te zijn over hun eigen kunnen. Met behulp van creatieve vormen gaan we bewustzijn openen.

Wat me gelukkig maakt als coach binnen cultuureducatie

Als de leerlingen me met grote ogen aankijken, vol verbazing en ontzettend bereid om aan de slag te gaan dan glimlach ik. Als ze dan vol lef aan de slag gaan in vrijheid in een ‘leeg veld’ met weinig beperkingen maar vol kansen op ontdekkingen dan straal ik.

Wanneer de leraar vol bewondering naar de leerlingen kijkt en nog meer onder de indruk is van zijn eigen, prachtige bijdrage in dit proces van groei, dan ben ik intens gelukkig.

Scholen stellen me vragen als

  • Ik wil de leerlingen laten ontdekken wat samenwerken doet
  • Wat kan mijn positieve ondersteuning in woorden zijn die de leerlingen bewust maken?
  • Hoe kan bewustzijn binnen onze thema's / kernconcepten geïntegreerd worden?
  • Kunnen we de ouders ook in dit procesgerichte groeiproces betrekken?
  • Hoe verleid ik leerlingen om uit eigen fantasie te putten?
  • Hoe kan ik dit zelf voortzetten na deze co-teaching lessen?

De 6 grondgedachten waar ik mijn lessen op stoel zijn

Dit ben ik. Ik ben zelfbewust.
Dit is mijn plaats. Ik ben geaard.
Dit voel ik. Ik ben uniek.
Dit wil ik. Ik heb zelfvertrouwen.
Ik ben niet alleen. Ik ben sociaal.
De volwassene en ik. Dit heb ik van mijn ouders geleerd.

Dit hoor ik terug van leerkrachten

Leerkracht Peet gaf heel mooi weer: “Het is zo bijzonder om jou aan het werk te zien en om het dan ‘na te doen’ terwijl ik er mijn eigen draai aan geef. Heel waardevol om op deze manier samen te werken. De kinderen zijn ontzettend gegroeid.”