Marijke Liefting (co-teacher)

Marijke Liefting (co-teacher)

Marijke Liefting Cultuureducatie

Verbinding, transparantie, communicatie, doelbewust, volharden in je droom, plezier!

Expertises

  • Ambachtelijke vaardigheden
  • Artistieke expressie & presentatie
  • Creativiteit & innovatievermogen
  • Maken & meemaken
  • Onderzoeken / open houding
  • Vakoverstijgend / thematisch;

Socials

Co-teachers?

De co-teachers zijn cultuurprofessionals die bij Kunstloc Brabant een intensieve training coachende vaardigheden gevolgd hebben. Ze gaan (in aanvulling op de trainers) in de klas met de leraar aan het werk, meestal in een coachende rol. Ze hebben veelal een kunstvakopleiding gevolgd, maar in ieder geval expertise op het gebied van cultuuronderwijs.

Co-teaching betekent voor mij

dat ik iedere leerkracht en elk kind wil uitdagen, om zichzelf beter zichtbaar en verstaanbaar te maken. Om die reden creëer ik graag sámen met de leerkracht beeldende lessen die de kinderen bijblijven!

Mijn drijfveer als coach binnen cultuureducatie

Durf je te dromen over jouw ideale onderwijs en ben je op zoek naar groei, verandering en persoonlijke ontwikkeling? Dan daag ik je graag uit om stappen te gaan zetten, om gewoon te gaan doen! Om te ontdekken wat kunst en de kracht van verbeelding jou en je leerlingen kan brengen. Ik ga met je op zoek naar jouw eigen talenten, overtuigingen en valkuilen. Maar bovenal gaan we plezier maken en ons verwonderen over de geweldige betrokkenheid die kinderen aan de dag leggen wanneer we ze raken met een goed gekaderde en toch vrije opdracht.

Scholen stellen mij vragen als

  • Ik wil procesgericht beeldend les geven, maar hoe doe ik dat dan?
  • Welke vragen stel ik ter begeleiding van het beeldende proces?
  • Waar haal ik de tijd en de ruimte vandaan?
  • Hoe laat ik kinderen experimenteren zonder in chaos te geraken?
  • Hoe verleid ik leerlingen om uit eigen fantasie te putten?
  • Wat is er nodig voor een goede reflectie?

Voorbeeld waarmee ik aan de slag ben gegaan

Het draait om lef. Heb je lef om naar jezelf te kijken? Dan kunnen we samen aan de slag. Daarvoor krijg je een fantastisch cadeau terug: inzicht. Met die nieuwe inzichten kun je stappen zetten, kun je vooruit, kun je verder komen dan je dacht. Uitspraken van leerkrachten die je voor gingen:

  • ‘Hier maken we nooit tijd voor, maar dit is super belangrijk!’ over het experimenteren met kleur.
  • ‘Volgende keer trek ik dubbel zoveel tijd uit, want ik zie dat de kinderen het nodig hebben.’
  • ‘Dit is waar ik vanaf wil… dat we allemaal perfecte werkstukken willen als resultaat.’
  • ‘Ik wil mijn leerlingen veel meer los laten, ik zie dat zij daarvan opbloeien!’

Een mooi moment dat me altijd bijblijft

De momenten waarin de kinderen volledig in flow aan het onderzoeken, experimenteren zijn en waar leerlingen elkaar tussentijds vol enthousiasme vertellen over hun ontdekkingen. Zodat de leerkracht en ik in alle rust achterover leunen en vol verbazing toekijken. Nou ja, die rust is betrekkelijk, want het volume van enthousiasme is doorgaans ver buiten het lokaal te horen!