Caroline Peters van Wetten

Caroline Peters van Wetten

Caroline Costume

0629194541

Mijn missie voor het VO

Leerkrachten en leerlingen te helpen in verbinding tot hun kracht en potentieel te laten komen. Samen groeien we naar onderwijs waardoor de leerling zichzelf kent en zichzelf durft te zijn. Een leerling die respectvol feedback kan geven en weet met kritiek om te gaan. Een leerling die groeit door te durven proberen, te falen en opnieuw te beginnen. Samen groeien we dan naar onderwijs dat de vaardigheden, flexibiliteit, oplossingsgerichtheid en creativiteit geeft voor de banen van de toekomst. 

Door het proces van denken en doen inzichtelijk te maken en ervaren, worden we bewust van onze mogelijkheden en keuzes. De bewustwording van die momenten, geeft ons ruimte om verbindingen te leggen en zet aan tot flexibel denken. Dit maakt dat je de vaardigheden ontwikkelt om te kunnen functioneren in een toekomstige maatschappij en meer controle op werk en leven zal ervaren. Deze bewustwording zal tot eigenaarschap leiden en dat weer tot stressvermindering, wat leidt tot een gelukkiger mens. Dit is mijn missie voor ieder mens, op V(S)O voor leerkracht en leerling.

Ervaring in het voortgezet onderwijs

Vanuit de wensen en ambities van V(S)O school en haar leerlingen bied ik coachende stimulering om projecten binnen het curriculum of naschools op te zetten vanuit procesgericht werken. Ik doe dit werk vanuit mijn eigen bedrijf Caroline Costume Kunst & Educatie en voor Stichting Special Heroes Nederland, waar ik als Regionaal Projectleider Brabant verschillende VSO en praktijkscholen ondersteuning bied.

Daarnaast geef ik de training ’t Parcours op scholen. Daarin doorlopen we, door middel van activiteiten, de fases van de procesgerichte didactiek. Het bewust worden van de fases waarop wij denken en er tijd en aandacht aan te besteden, maakt dat er verankering kan plaats vinden.

Op verschillende manieren ga je nadenken en ervaren hoe je kunt werken vanuit een proces en vanuit een ander denkkader onderwerpen in leren, je werk of leven kunt benaderen.

Speerpunten

  • Procesgericht -> het resultaat is niet het doel, maar het bewust zijn van de weg erheen.
  • Open stellen -> waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan.
  • Nieuwsgierig -> ik zie jou, ik hoor jou.
  • In eigen kracht zetten -> waar je iets (on)bekends toelaat, ontstaat een nieuw verhaal.

In contact | Nieuwsgierig naar denkwijze ander | Punctueel | Vindingrijk | Oplossingsgericht | Creatief | Flexibel

Ik zie, merk dat VO scholen behoefte hebben aan…

Meedenken en coachende ondersteuning in concretisering van wensen en verwachtingen van de school en ambities.

Een voorbeeld van een opdracht waarmee ik aan de slag ben gegaan…
Het realiseren van een vrijetijds-vak dat de leerling ruimte geeft om voor zichzelf en met zichzelf te ontdekken wat de interesses zijn die het hart sneller laat kloppen en hoe verschillende vaardigheden uit het reguliere curriculum terug kunnen komen in diverse sportieve en culturele activiteiten.

Een mooi moment dat me altijd bijblijft…

Het was tijdens mijn training op een school voor praktijkonderwijs waar de leerkrachten samen en individueel een pad volgden langs bekende en onbekende, herkenbare en nieuwe ervaringen, die diverse belevingen opriep. 

Mijn mooiste moment was aan het einde van het ‘trainings-pad’ dat de ervaring werd aangegeven als dat zij niet alleen inzicht had gegeven in eigen kracht en mogelijkheden, maar dat de training ook de krachten van andere leerkrachten binnen het team zichtbaar voor haar had gemaakt. 

Quote uit hetzelfde team: “Ik geef mijn leerlingen geen les meer, ik ontdek samen met mijn leerlingen.”