Lizet van Beek

Lizet van Beek

Lizet van Beek

"Praktisch, toegankelijk, onderzoekend, procesgericht, verbindingen, meedenken, muzikaal."

Doelgroepen

  • Cultuurcoördinatoren
  • Team/Leraren

Socials

Ik ben Musicus, maker en uitvoerder  van muziektheaterproducties, speel daarmee al zo’n 20 jaar naast theaters en festival ook op scholen (PO). Mijn drijfveer hier was om opera toegankelijk te maken voor iedereen. Daarnaast werk ik soms op aanvraag als vakdocent muziek PO en werk voor nieuwe Veste Breda  als consulent muziek voor scholen die de Muziekimpuls hebben aangevraagd. In die hoedanigheid geef ik trainingen aan teams vanuit hun vraag hoe ze muziekonderwijs kunnen inrichten.

Mijn drijfveer binnen cultuureducatie

Ik geloof dat muziek essentieel is voor een evenwichtige ontwikkeling van een mens.

Daarom moet muziek voor iedereen toegankelijk zijn en is het fijn als je de muzikale taal op school al  leert hanteren. Hoe meer beschikbare taal je hebt  hoe makkelijker het is om  verbindingen te maken met andere mensen, muziekvormen, werelden, hersengebieden. Die verbindingen moet je zelf maken en dat leer je door het onderzoekend vermogen te gebruiken.

Scholen stellen mij vragen als

  • Hoe komen we tot zinvol en betekenisvol Muziekonderwijs in combinatie met ons themaonderwijs?
  • Hoe kunnen we educatief repertoire ontwikkelen en inzetten voor ons muziekonderwijs?
  • Hoe kunnen we binnen ons muziekonderwijs werken met het  onderzoekend vermogen zonder de ontwikkeling van de muzikale vaardigheden uit t oog te verliezen? 

Voorbeeld waarmee ik aan de slag ben gegaan

Vanuit  ‘zelf doen’ van muzikaal onderzoekende opdrachten en ontdekken hoe de ander in een onderzoekend proces Alle opdrachten zijn onmiddellijk uitvoerbaar in eigen klas. Verbinden met verhalen van mooi gelukte praktijkvoorbeelden op andere scholen. 

Mooi moment dat je altijd bijblijft

Toen ik voor het eerst tijdens een les aan een groep 5-6 het onderzoekend vermogen wilde aanspreken was ik daar nog huiverig voor. Wat zou er gebeuren als ik ze in groepjes weg zou sturen met een opdracht? Zou het een puinhoop worden? Zouden er kinderen zich aan de opdracht onttrekken? Toch gedaan: mijn opdracht “componeer in groepjes  een muziekstuk wat nog niet bestaat” Ze mochten mij om instrumenten komen vragen die ze nodig hadden, maar ik zei dat ze vooral ook dingen in hun ruimte moesten zoeken waar muziek in zou kunnen zitten.

Binnen een paar seconden zag ik een enorme geestdrift ontstaan die ik nog niet eerder in de les had gezien. En deze keer bij IEDEREEN. Druk gingen ze aan de slag en kwamen regelmatig naar me toe om een specifiek instrument wat ze wilde inzetten. Of ze daarna hun stukjes aan elkaar zouden presenteren hoefde ik niet meer voor te stellen; ze konden niet wachten om het te doen. Bij iedere presentatie stelde ik vragen die de compositie wellicht nog verder kon brengen en ik merkte hoe ze genoten van dat ‘spel’. Ik genoot van de prachtige creaties die ze vol trots lieten horen. Helaas was het tijd en kwam niet iedereen aan de beurt tot ieders teleurstelling. We zagen met z’n allen nog heel veel meer mogelijkheden. Met heel veel plezier was er enorm veel geleerd.