Doorkijkjes in de culturele ontwikkeling
Hoe loopt de natuurlijke culturele ontwikkeling van kinderen? En hoe speel je hier als leerkracht op in? Maak kennis met Ana van 5, Jeffrey van 7, Fleur van 9 en Alex van 11.
Met De Cultuur Loper werkt de school aan een opbouw in het cultuureducatieve programma over acht jaar. Hoe kun je daarin aansluiten bij de natuurlijke culturele ontwikkeling van kinderen? Hoe ziet die ontwikkeling eruit en wat vraagt het van jou als leerkracht om hierop in te spelen? Kunstbalie ontwikkelde hiervoor, in samenwerking met enkele deskundigen, een handvat: Doorkijkjes in de culturele ontwikkeling. Maak kennis met Ana van 5, Jeffrey van 7, Fleur van 9 en Alex van 11.
Werken aan samenhang en opbouw in het cultuurprogramma doe je onder meer door activiteiten bewuster te koppelen aan de ambities voor cultuureducatie. In de praktijk betekent dat vaak dat je als leerkracht je eigen cultuurles wil ontwerpen. Of een voorgenomen les of project zo insteekt, dat je met de leerlingen niet alleen aan bijvoorbeeld het muzikale lesdoel werkt, maar ook aan het onderzoekend vermogen. Dit meer zelf invulling geven aan cultuurlessen, vraagt behalve didactische kennis en vaardigheden ook inzicht in de culturele ontwikkeling van leerlingen. Juist als het gaat over cultuuronderwijs zeggen leerkrachten daar wel wat ondersteuning bij te kunnen gebruiken. Wat mag je op dit gebied van je leerlingen verwachten? Hoe kun je als leerkracht daarop aansluiten? Met deze doorkijkjes in de culturele ontwikkeling hopen we je een eerste houvast te bieden. Hier krijg je door ogen van de leerlingen in verschillende video's een inkijkje in hun culturele ontwikkeling.