Inloggen gemeenten

Volginstrument De Cultuur Loper

In co-creatie wordt het volginstrument Cultureel Zelfportret ontwikkeld.

Een van de doelen van Cultuureducatie met Kwaliteit is het volgen en beoordelen van de culturele ontwikkeling van leerlingen. Om scholen daarbij te helpen ontwikkelde Kunstbalie een digitaal volginstrument: het Cultureel Zelfportret. Centraal hierin staan de culturele competenties. Op dit moment start een pilot op vijf basisscholen; vanaf oktober 2017 is het instrument voor alle scholen beschikbaar.
 

Wat is het Cultureel Zelfportret?
Het Cultureel Zelfportret is een digitaal portfolio. Maar het is meer dan alleen een verzamelmap. Het maakt zichtbaar: wie is dit kind, wat kan dit kind en hoe groeit dit kind? Bij een culturele lesactiviteit kunnen leerlingen bijvoorbeeld met hun eigen leervraag en binnen eigen niveau bezig zijn. Waar ga ik aan werken en wat wil ik leren? Centraal daarbij staan, net als binnen De Cultuur Loper, de drie competenties cultuureducatie: reflecteren, onderzoeken en creëren.

 
Samen reflecteren
Elke leerling heeft in het Cultureel Zelfportret een eigen portfoliopagina waarin hij zijn werk, leervragen en vorderingen bijhoudt. Als leerkracht kun je hier feedback, complimentjes en tips bij plaatsen. Op de eigen leerkrachtpagina houd je notities bij over wat je ziet. Je voert daarover een tot twee keer per jaar een reflectiegesprek met iedere leerling. Het Cultureel Zelfportret biedt je hiervoor concrete handvaten. Kernvraag daarbij is: wat is de waarde van wat ik zie voor dit kind? Een mooie tekening van een tekentalent waardeer je anders dan diezelfde tekening van een kind dat tot nu toe minder goed tekende. De laatste leerling toont vooruitgang, de eerste had wellicht meer stappen kunnen maken of had een andere leervraag nodig.
 

Laat leerlingen vooral ook samen reflectiegesprekken voeren. Ze kunnen meekijken bij elkaars portfolio en samen ieders keuze en aanpak bespreken. Zo helpen ze elkaar vooruit.

 

Interesse?
Vanaf oktober kunnen alle scholen starten met het cultureel zelfportret. Heb je interesse? Geef dit dan aan bij je intermediair.

 
Achtergrond

Lees hier het interview met Olga van Miert één van de deelnemers aan de pilot van het volginstrument. En lees ook het interview met oud-Kunstbalie senior consulent Renske van Dillen over de totstandkoming van het volgsysteem.

 

Het Cultureel Zelfportret: de leerling aan zet

Renske van Dillen hield namens Kunstbalie een TEDtalk over Het Cultureel Zelfportret.

 

Het Cultureel Zelfportret in Kunstzone #4

'Steeds is de leidraad bij het gebruik van Het Cultureel Zelfportret de vraag: ' Wat is de waarde voor dit kind van wat ik zie?'. De leerling laat met zijn Cultureel Zelfportret zien: 'Dit kan ik, dit ben ik!' en stelt zich de vraag: 'Wat wil ik (nog meer) leren?'. In de Kunstzone‚Äč nummer 4 van juli legt oud-Kunstbalie collega Renske van Dillen Het Cultureel Zelfportret en de waarde ervan uit: een digitale tool om de culturele ontwikkeling van de leerling te volgen en te versterken. Mét foto's van oud-collega Noa Verhofstad. Lees hier het hele artikel of klik hieronder verder:

 

Op deze pagina word je op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rondom Het Cultureel Zelfportret op de pilotscholen.


Nieuws

Vijf scholen gestart met pilot het Cultureel Zelfportret