Inloggen gemeenten

Over cultuuronderwijs

Waarom vinden we cultuuronderwijs belangrijk? Verantwoording, inspiratie en meer.


Publicaties


De Cultuur Loper, Magazine over de voortgang van Cultuureducatie met Kwaliteit in Noord-Brabant, oktober 2015:



Brabantse aanpak Cultuureducatie met Kwaliteit

Hoe breng je meer lijn en structuur in je cultuureducatie en hoe werk je gericht aan de persoonlijke (creativiteits)- ontwikkeling van leerlingen? Basisscholen in Noord- Brabant kunnen daarbij gebruik maken van twee ondersteunende programma’s. Met De Cultuur Loper helpt Kunstbalie scholen bij visievorming en versterking van het eigen programma. De Culturele Ladekast, ontwikkeld door de vijf grote Brabantse steden (B5), is een instrument voor het vormgeven van doorlopende leerlijnen in erfgoed en cultuureducatie. Lees de Publicatie van Kunstbalie en de B5: Brabantse aanpak Cultuureducatie met Kwaliteit.


Nieuwsartikelen


Denk na over cultuuronderwijs

Maaike Kramer-Segers, clusterleider Cultuureducatie en -participatie van het ministerie van OCW en Jan Jaap Knol, directeur van het Fonds voor Cultuurparticipatie over cultuureducatie. Lees meer>>

 

 

Van ondergeschoven kindje naar leidraard in het onderwijsaanbod

Mooi artikel van MEST Magazine over De Cultuur Loper: basisscholen De Linde en Obs Het Toverkruid Asten vertellen wat dit voor hen betekent. "De tijd waarin bij een les handvaardigheid alle leerlingen hetzelfde eindproduct moesten maken is echt voorbij". Lees meer>>


 

Peerke Malschaert

Tekst geschreven door Peerke Malschaert geïnspireerd door Pascal Gielen. Peerke Malschaert maakte, in opdracht van Kunstbalie, een performance voor de conferentie De Cultuur Loper van 7 oktober 2015. De performance is opgevoerd in het Provinciehuis in ’s-Hertogenbosch. De tekst over verbeeldingskracht is hier te lezen. Lees meer>>

 


Video's


Kunstgebouw en Kunstbalie presenteren Hoe kijken naar kunst werkt. Professor Erik Scherder, hoogleraar Klinische Neuropsychologie, laat in deze film zien dat het beleven van kunst de hersenen van kinderen in beweging zet.

 

Een lezing van Barend van Heusden over cultuuronderwijs. In zijn theoretisch kader Cultuur in de Spiegel geeft hij een cognitief wetenschappelijke onderbouwing aan cultuuronderwijs.

 

Kunstprojecten zijn leuk, maar worden kinderen er ook wijzer van? Mark Mieras, schrijver en wetenschapsjournalist, is gespecialiseerd in de hersenen. In dit filmpje gaat hij in op wat kunstonderwijs kan betekenen voor de ontwikkeling van de creativiteit van leerlingen.