inlog is alleen mogelijk via desktopversie

"pragmatisch, geduldig, open mind, positief, flexibel, persoonlijk, ambitieus "

Mijn achtergrond is eerstegraads docent LO en nog steeds geef ik 2 ochtenden in de week les in het centrum van Rotterdam. Ik ben in 2012 een opleiding gaan volgen tot groepsexpert om teamanalyses te maken. Inmiddels heb ik ervaring binnen en buiten het onderwijs in het begeleiden van verander en ontwikkelingstrajecten. Vanuit AIRO Visie werk ik samen met Avans Plus, Thomas More Hogescholen en Hogeschool Leiden om samen programma’s te schrijven en uit te voeren die bijdragen aan de ontwikkeling van schoolteams.

Mijn drijfveer binnen cultuureducatie

Ik streef ernaar dat ieder kind zichzelf kan ontwikkelen en ontplooien tot de persoon die hij of zij wil zijn / worden. Dit gaat optimaal op het moment dat de leerkracht zich prettig voelt met de groep kinderen in de klas. Een fijn team en goed klassenmanagement zorgen voor de basis waarbinnen dit mogelijk is.  

Als dit allemaal klopt kan ook mijn eigen dochter zichzelf ontwikkelen tot een zelfverzekerde wereldburger.

Scholen stellen mij vragen als:

  • Ik heb het gevoel dat de DCL ontwikkeling stil staat of vast loopt. Wat nu?
  • Het team biedt meer weerstand dan verwacht. Wat nu?
  • Ik ga met mijn klas geen cultuuronderwijs doen voordat ze ‘gewoon’ luisteren.

Voorbeeld waarmee ik aan de slag ben gegaan:

Mijn trajecten zijn altijd gericht op de leerbehoefte van een leerkracht of team. Binnen een team is het zoeken naar een gedeeld belang of een gemeenschappelijk probleem. Vanuit daar koppel ik de scholing aan de intrinsieke motivatie om deel te nemen en werkt iedereen aan een persoonlijke ontwikkeling.  

Dit zorgt ervoor dat er minder weerstand is binnen het team en dat de doelen vanuit De Cultuur Loper breder worden gedragen.

Een mooi moment dat mij altijd bijblijft...

Het mooiste aan een scholing vind ik de speling tussen inhoud en persoonlijke betrokkenheid van ieder individu. Het is aan mij als trainer om dit proces voortdurend te analyseren en bewaken. Tijdens een maatwerkproject, heb ik mogen werken met een team dat een cultuurverandering doormaakte. Deze school veranderde van ‘gewoon team’ naar een lerende organisatie. Tijdens dit traject ben ik meerdere malen op school geweest voor studiedagen, coachbezoeken en kommagesprekken. Door aandacht te schenken aan de verschillende motieven van mensen en het gedeelde belang binnen de school hebben we een open leerklimaat weten te scheppen waar alle kinderen baat bij hebben gehad.