
Leading from the inside out
Waarom authenticiteit en identiteit de kern van creativiteit zijn. Een seminar over ons creatief, muzikale vermogen.
Kunstloc Brabant en Erfgoed Brabant ondersteunen het onderwijs en het culturele veld bij het verbeteren van de kwaliteit van cultuureducatie. Daarvoor bieden wij scholing voor jou!
Zoek op cursusaanbod of zoek een trainer om jouw leervraag mee te bespreken.
LET OP: Gezien de toename van het aantaal scholingsaanvragen waarin we zien dat scholen inzetten op langdurige, duurzame trajecten, moeten we constateren dat onze bijdrage aan deze trajecten voor kalenderjaar 2020 inmiddels besteed is.
Offertes die tot en met 13-07-2020 zijn binnengekomen worden behandeld volgens de 75% Kunstloc / 25% school regeling. Voor offertes daarna geldt een aangepaste regelijng, die we in september bekend gaan maken.
Kunstloc Brabant en Erfgoed Brabant ondersteunen het onderwijs en het culturele veld bij het verbeteren van de kwaliteit van cultuureducatie.
Daarvoor bieden wij scholing onderverdeeld in drie thema’s:
Het kenmerk van het scholingsaanbod van Kunstloc Brabant is de praktijkgerichte aanpak. De vraag en ambitie van het onderwijs zijn leidend bij het ontwikkelen van trainingen. Alle trainers werken direct samen met scholen en culturele instellingen om de deskundigheidsbevordering zo concreet mogelijk aan te laten sluiten bij de dagelijkse praktijk. Ook cultuuraanbieders, educatief medewerkers van instellingen voor kunst en erfgoed, kinderopvangorganisaties, combinatiefunctionarissen, intermediairs of gemeenteambtenaren kunnen zich aanmelden.
Zo werkt het:
Zie in dit animatiefilmpje de mogelijkheden tot scholing en welke stappen je moet doorlopen voor een aanvraag.
Let op!
Voor alle scholing wordt een bijdrage gevraagd van 25%.
Je leest hier alles over de kosten van de training en je eigen bijdrage.
Je leest hier alles over welke gelden naast het CmK-budget nog meer beschikbaar zijn voor deskundigheidsbevordering
Manifest
Het manifest ‘Scholing binnen de Cultuur Loper’ zet de rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokken partijen duidelijk op een rij. Dit moet zorgen voor meer samenhang én een groter effect binnen de scholingstrajecten van De Cultuur Loper. Met een krabbel onder het document verbinden trainers zich aan een ontwikkelingsgerichte werkwijze richting ICC’ers, intermediairs, schoolleiders, leerkrachten, cultuuraanbieders en coaches van Kunstloc Brabant.
Waarom authenticiteit en identiteit de kern van creativiteit zijn. Een seminar over ons creatief, muzikale vermogen.
De Cultuur Loper is gebaseerd op drie peilers: de filosofie, het traject en de coachende houding. Deze training legt een basis voor hoe je daarmee werkt in het onderwijs. Er wordt ingezoomd op …
Van knutselwerkje naar een creatieve opdracht.
Leer het grote verhaal uit de geschiedenismethode te vertalen naar de eigen lokale omgeving.
Workshop over dialect en identiteit.
Een schatkist met didactische hulpmiddelen die een nieuwsgierige houding bij kinderen stimuleren en die je meteen kunt toepassen in je eigen lessen.
Een recept voor co-creatie, voor onderwijs en haar culturele omgeving.
Training voor cultuurprofessionals zoals (icc-)trainers, cultuurcoaches, adviseurs, consulenten en cultuurcoördinatoren die zich willen professionaliseren in het voeren van coachgesprekken gericht op co-creatie en het begeleiden van veranderingstrajecten binnen het onderwijs.
Samen op avontuur in de wereld van de Kunsten
Stimuleren van ouderbetrokkenheid door samen met ouders en leerlingen te werken aan een cultuureducatief project.
Het creatief proces staat voorop en niet het eindproduct.
Als de school al mooie stappen heeft gezet in het traject van De Cultuur loper, is het tijd om naast een DCL-trainer ook ruimte te creëren voor DCL-aanbieder die naast …
Een creatief brein levert een sterker ontwikkeld cultureel bewustzijn op. Hierdoor zijn kinderen beter in staat om op verschillende manieren vorm en betekenis te geven aan de wereld waarin ze …
In deze cursus werkt u aan goede erfgoededucatie. Het is een cursus waarin docenten en medewerkers van erfgoedinstellingen elkaar ontmoeten. Er zijn twee bijeenkomsten en een gedeelte zelfstudie met opdrachten. …
Een belangrijke vraag die op dit moment in het onderwijsdebat leeft, is: welke kwaliteiten willen we dat leerlingen leren voor de toekomst?
Een cursus voor teams van basisscholen die lijn willen aanbrengen in hun lessen erfgoededucatie.
Wat is de didactiek van een creatieve les? Hoe ontwikkel je de creativiteit van de leerlingen binnen kunst én andere leergebieden?
Laat je verrassen en ga eens op een andere manier met erfgoed aan de slag in je les. Samen met SNENS heeft Erfgoed Brabant een cursus ontwikkeld, waarin leerkrachten aan …
Samen op avontuur in de Wereld van de Dans
In november start een nieuw professionaliseringstraject voor cultuurcoördinatoren in het voortgezet onderwijs. Hierin verzamel en ontwikkel je tools en strategieën om kunst- en cultuureducatie meer duurzaam te verankeren.
Een laagdrempelige kennismaking met erfgoededucatie. Voor scholen die erfgoed als onderdeel van cultuureducatie op school willen aanbieden.
Ben je al gecertificeerd icc-er en heb je behoefte aan inspiratie, verdieping of wil je je beleidsplan actualiseren? Dan kun je kiezen voor de icc-XL.
Zo maak je culturele groei van leerlingen zichtbaar
Wil jij je specialiseren en professionaliseren op het gebied van implementatie en ontwikkeling van cultuuronderwijs op school? En zijn er mogelijkheden om dat ook vanuit de gemeente of scholen te …
Co-teachers?De co-teachers zijn cultuurprofessionals die bij Kunstloc Brabant een intensieve training coachende vaardigheden gevolgd hebben. Co-teachers zijn (meestal in aanvulling op de trainers) in de klas mét de leraar aan het werk, meestal in …
Wil jij je ontwikkelen tot cultuurspecialist? En vanuit je eigen teamvisie en ambitie, cultuureducatie een vaste plek geven in het onderwijs? Dan is de 8 bijeenkomsten tellende icc-cursus Brabant een …
WAKKER is een ervaringsgerichte, energieke teamtraining voor leerkrachten, icc-ers en directeuren waarbij de drie culturele competenties; onderzoeken, creëren en reflecteren centraal staan.
Een verdiepingscursus waarmee het schoolteam een eigen leerlijn erfgoededucatie voor alle leerjaren kan uitwerken.
Hoe coach ik leraren in het uitvoeren van kunstlessen?
De opleiding traint het (creatief) leiderschap en gaat in op de verschillende onderdelen van een creatief maakproces.
De rol van reflectie in een cultuurtraject in het onderwijs is niet te onderschatten. Zonder reflectie wordt het soms de uitstap die zo leuk is. We kunnen niet zondermeer aannemen …
Cultuuraanbieders en onderwijs werken samen aan de basis voor cultuureducatie.
Samen op zoek naar de supersmoes! Vind de eigen creativiteit.