inlog is alleen mogelijk via desktopversie

Proces gerichte didactiek (basis)

Wat is de didactiek van een creatieve les? Hoe ontwikkel je de creativiteit van de leerlingen binnen kunst én andere leergebieden?

Basistraining

Je kent het wel, een vensterbank vol met dezelfde beeldende werkjes. Vaak is er op scholen een intentie om de kunstvakken creatiever aan te pakken maar ontbreekt het inzicht en de vaardigheid hoe! Het is dan een zoektocht naar de hoeveelheid inbreng die je het kind geeft. Teveel inbreng lijkt de creativiteit te bevorderen maar kan zorgen voor oppervlakkige resultaten. Het andere uiterste: een aangegeven product zo goed mogelijk uitvoeren of oefenen, heeft ook het risico dat de creativiteitsontwikkeling stagneert. Waar zit het evenwicht tussen sturing van de docent en de inbreng van de leerling? En wanneer heeft een creatief proces kwaliteit? Deze workshop biedt tools voor je eigen lespraktijk, waar je gelijk mee aan de slag kunt. Bij deze training ontvang je je een certificaat voor het lerarenregister voor 3 uur.


Gecombineerd traject

Waarin de basistraining, een zelfstudie opdracht met een praktijkonderdeel en een reflectiebijeekomst. Binnen dit traject wordt de zelfstudie ondersteund door betrokken (lokale) kunstvakdocenten/experts. Eén van de experts waar Karin in Brabant mee samenwerkt is Annelijn Smulders. Deze ondersteuning kan bestaan uit: het zelf beleven van experiment en onderzoek, ‘kunst beleven’ ontwikkelsessie binnen thematisch werken, coaching on the job – in samenspraak lessen ontwikkelen, reflecteren binnen het creatieve proces (zie ook link: Monique Fischer). Dit complete traject is gevalideerd door registerleraar voor 15 registeruren.