inlog is alleen mogelijk via desktopversie

Educatief repertoire voor onderzoekend vermogen

Een schatkist met didactische hulpmiddelen die een nieuwsgierige houding bij kinderen stimuleren en die je meteen kunt toepassen in je eigen lessen.

Al zolang onderwijs bestaat zijn er leerkrachten die weten hoe je dit onderwijs betekenisvol maakt en hoe je het onderzoekend vermogen bij leerlingen aanspreekt. Dat moet duizenden vondsten hebben opgeleverd. Vreemd genoeg blijft deze kennis vaak onzichtbaar. Dit was aanleiding voor Kunstbalie om samen met Erik Vos mooie verhalen binnen cultuuronderwijs te verzamelen. Doel: het zichtbaar maken van typisch handelen van inspirerende leerkrachten, oftewel ‘educatief repertoire’, en dit doorgeven aan anderen.

In alle verhalen spelen verwondering, nieuwsgierigheid, creativiteit en andere aspecten van een onderzoekende houding een rol. Tijdens deze scholing vertelt de trainer praktijkverhalen waarin een leerkracht iets doet waardoor kinderen verwonderd raken, gretig worden, iets wíllen weten en in staat zijn iets te bedenken. Of je ervaart het zelf. Met een vondst als uitgangspunt ga je activiteiten ontwerpen. Hoe en wanneer pas jij dit toe in jouw lessen?

Het accent kan liggen op vakoverstijgende projecten of op een specifiek kunstvak.

Je vindt hier meer informatie.

Aantal bijeenkomsten / duur: in overleg

Ervaringen van deelnemers:

"Het educatief repertoire is mij helemaal helder geworden: van de prakttische uitwerking tot aan de grote lijnen."

"Nu gaan we zelf aan de slag!"