Al zolang onderwijs bestaat zijn er leraren die weten hoe je dit onderwijs betekenisvol maakt en hoe je het onderzoekend vermogen bij leerlingen aanspreekt. Dat moet duizenden vondsten hebben opgeleverd. Vreemd genoeg blijft deze kennis vaak onzichtbaar. Dit was aanleiding voor Kunstloc om samen met Erik Vos mooie verhalen binnen cultuuronderwijs te verzamelen. Doel: het zichtbaar maken van typisch handelen van inspirerende leraren, oftewel ‘educatief repertoire’, en dit doorgeven aan anderen.

In alle verhalen spelen verwondering, nieuwsgierigheid, creativiteit en andere aspecten van een onderzoekende houding een rol. Tijdens deze scholing vertelt de trainer praktijkverhalen waarin een leraar iets doet waardoor kinderen verwonderd raken, gretig worden, iets wíllen weten en in staat zijn iets te bedenken. Of je ervaart het zelf. Met een vondst als uitgangspunt ga je activiteiten ontwerpen. Hoe en wanneer pas jij dit toe in jouw lessen?

Het accent kan liggen op vakoverstijgende projecten of op een specifiek kunstvak. Je vindt hier meer informatie.

Aantal bijeenkomsten/duur: in overleg
Aan alle scholen die deelnemen aan De Cultuur Loper scholing wordt een bijdrage gevraagd van 25%.

Ervaringen van deelnemers

"Het educatief repertoire is mij helemaal helder geworden: van de prakttische uitwerking tot aan de grote lijnen."

"Nu gaan we zelf aan de slag!"

Ook interessant voor jou

Jillis Verbeek

TOEVAL GEZOCHT | Educatief Repertoire

06-48759732

"Vragen stellen, verwondering, experimenteren, TOEVAL, intuitief, creatief artistiek onderzoek, betekenisvol, met pedagogische aandacht."