inlog is alleen mogelijk via desktopversie

Samenbrengen wat er al is! Cultuur en lezen hand in hand

Stel je eens voor: kinderen verslinden boeken uit de Bibliotheek op school, leerkrachten lezen vijf keer per week voor. Er is een boekenclub op school voor mensen uit de buurt, de heemkundekring neemt de kinderen mee op pad door de wijk op zoek naar verhalen uit het verleden. En op het schoolplein staat een podiumblok voor voordrachten en elke week wordt er een nieuw gedicht op de muren van het schoolgebouw geprojecteerd, waaruit een woord is weggelaten...Het is een droombeeld!

Natuurlijk gebeurt er al het nodige op basisscholen op het gebied van cultuur en lezen. Denk aan De Bibliotheek op school en De Cultuur Loper. Met de aanpak de Bibliotheek op school werken bibliotheken, scholen en gemeenten samen aan taalontwikkeling, leesbevordering en mediawijsheid. De Cultuur Loper helpt scholen in Brabant om vanuit hun eigen visie een samenhangend programma aan culturele activiteiten te ontwikkelen.

Foto: Kind tekent molen - AlleskAn | Kunstlokaal no8

Tot nu toe zijn De Cultuur Loper en de Bibliotheek op school op de meeste scholen als twee aparte programma’s uitgevoerd. Hoe mooi zou het zijn als beide trajecten elkaar maximaal zouden versterken? Waarbij De Cultuur Loper bijdraagt aan leesplezier, bijvoorbeeld door culturele activiteiten toe te voegen aan het taalonderwijs. En waarbij de Bibliotheek op school culturele activiteiten versterkt, bijvoorbeeld door deze te voorzien van een extra context aan kennis en verhalen.

Bram Relouw en Sanne van Heijst zien volop mogelijkheden! Hieronder lees je alles over dit onderwerp!