Inloggen gemeenten

De waarde van de grote wereld van kunst en cultuur

Kunstbalie is een Kennis- en Ontwikkelgroep (KOG) gestart waarin deskundigen zich buigen over wat de grote wereld van kunst en cultuur – activiteiten in domein 3 – doet met de leerlingen.


Het derde domein, waar leerlingen zich laten overvallen, verwonderen, verbazen, troosten door de grote wereld van kunst en cultuur, buiten zijn comfort zone treedt en leert omgaan met het onverwachte, is een essentieel domein van cultuureducatie. De waarde voor de ontwikkeling van de leerling binnen dit domein laat zich echter moeilijk benoemen. Vaak wordt ‘wat kunst met je doet’ als groot en onvatbaar gezien. Daarom heeft Kunstbalie een Kennis- en Ontwikkelgroep Domein 3 samengesteld. Deze KOG heeft als doel domein 3 binnen De Cultuur Loper-scholen te activeren door de scholen er de waarde van te laten benoemen en hen een handvat te geven in de communicatie en herkenning hiervan.

Door de oprichting van kennis- en ontwikkelgroepen kan Kunstbalie ervaring en expertise van uiteenlopende specialisten koppelen ten behoeve van kunsteducatie op scholen. Mensen uit zowel de kunst- als onderwijssector zijn bereid deel te nemen aan de KOG Domein 3: Jeste Batelaan, artistiek leider en theatermaker bij Theater Artemis, Marleen Hartjes, kunstenares en kunsteducator bij het Van Abbemuseum en doorgewinterde lesgevers met een hart voor cultuur Ageeth Timmermans, icc’er van De Wissel in Oosterhout en Hilde van Hoogstraten, CKV-docente aan aan het Dr. Mollercollege in Waalwijk. De KOG, aangevuld met Clara Linders en Luana Berghmans, coaches van Kunstbalie, wordt geleid door Justin Waerts, kunstfilosoof, art educator en schrijver.
 

De eerste bijeenkomst eind maart focuste op het benoemen van de waarde van kunst. Via een brainstorm formuleerden de verschillende teamleden wat voor hen de waarde is van receptieve kunstbeleving voor de leerling. Inspiratiebron waren twee filmpjes over kunst kijken: Denken Doorzien en What is art for? Alain de Botton’s animated guide.

Drie domeinen cultuureducatie

Denken Doorzien

What is art for? Alain de Botton’s animated guide