Inloggen gemeenten

Nieuwe ontwerpcursus voor leerkrachten

De onderzoekende houding van leerlingen aanspreken en het repertoire van leerkrachten uitbreiden om dit te bereiken; dat houdt de nieuwe ontwerpcursus van Kunstbalie in. In schooljaar 2015-2016 gaat de training voor leerkrachten uit het primair onderwijs van start. Na een bijeenkomst hebben zij nieuwe handvatten om hun klas te inspireren en zo het onderzoekend vermogen bij kinderen aan te wakkeren.


Tijdens de cursus krijgen leerkrachten zicht op hun eigen lesinvulling tijdens cultuureducatie en hun creatieve ontwerpcapaciteiten. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van educatief repertoire. Dit is als het ware een gereedschapskist voor leraren, waar je als leerkracht de ‘tools’ uit kunt halen die je zelf wilt. Met het gereedschap kunnen leerkrachten op nieuwe manieren inspirerende lessen vormgeven. Educatief repertoire kan ook vakoverstijgend ingezet worden.


De cursus is opgezet omdat vanuit het onderwijs de vraag kwam hoe het onderzoekend vermogen in de dagelijkse praktijk inzetbaar is. Veel scholen willen graag iets concreets in handen hebben en werkvormen aangereikt krijgen die ze kunnen inzetten tijdens kunst- en cultuurlessen. Kunstbalie formeerde een werkgroep Educatief repertoire onderzoekend vermogen, waarin onderwijsexperts, Kunstbalie, vakdocenten en educatief ontwerper Erik Vos op zoek gingen naar inspirerende verhalen uit het cultuuronderwijs en voorbeelden van typerend handelen van leerkrachten.

Het educatief repertoire dat aan deelnemers van de ontwerpcursus beschikbaar wordt gesteld bestaat uit meer dan 10 verschillende onderdelen, zoals een ‘tool’ om de belangstelling van leerlingen op te pakken. Lees het verhaal De mummie van Christo waarin dit typerend handelen centraal staat.

Voor meer informatie over deze training, kunt u contact opnemen met Esther Leenders, consulent Kunsteducatie. E-mail: esther.leenders@kunstbalie.nl