inlog is alleen mogelijk via desktopversie

Cultureel Zelfportret voor toekomstige leraren basisonderwijs

Eerder deze maand zijn docenten en studenten van minor Muziek van Fontys Hogescholen gestart met het Cultureel Zelfportret. Het Cultureel Zelfportret is een digitaal portfolio; een instrument om de rol van de student in zijn eigen leerproces te versterken en in beeld te brengen. De docenten van de minor Muziek zien het Cultureel Zelfportret als een prachtig middel om persoonlijke betekenissen van de studenten die tijdens het programma uitgesproken kunnen worden ook kwalitatief te verbinden met de inhoud van de minor. De student is daarin zelf aan zet om inzicht te verwerven in zijn leerproces en die waardevolle momenten te benoemen. De competenties van de minor, zoals luisteren, spelen, bewegen, zingen en vastleggen staan daarin centraal.

Nadine Strang en Jillis Verbeek

Gastdocenten Nadine Strang en Jillis Verbeek hebben in de eerste week van de minor de studenten en docenten laten ervaren wat het Cultureel Zelfportret kan betekenen voor het individu en ook voor de groep van de minor. Nadine en Jillis zijn beiden als trainer verbonden met De Cultuur Loper en het Cultureel Zelfportret. Ingrid Ruijgh is vanuit Kunstloc Brabant betrokken bij deze mooie samenwerking met Fontys. Nadine en Jillis lieten de studenten en docenten, vanuit verhalen bij persoonlijke waardevolle voorwerpen, bouwen aan een gezamenlijk verhaal. Dit grote verhaal brachten de studenten en docenten in beeld als een gezamenlijk stilleven van hun voorwerpen. Er ontstond een universeel zelfportret. Dit universele zelfportret werd vervolgens door de studenten verklankt in een zelfgemaakt muziekstuk, dat werd uitgevoerd voor andere studenten.

'Het was mooi om te ervaren dat dat gezamenlijke verhaal van een groep studenten, verklankt in hun muziekstuk, ook echt werd terug gehoord door de studenten van andere groepjes,' aldus Jillis Verbeek

De grote waarde van het Cultureel Zelfportret
Het gehele proces van persoonlijk verhaal tot gezamenlijk muziekstuk kreeg een plek online in het Cultureel Zelfportret van student en docent. De grote waarde van het Cultureel Zelfportret is dat je binnen een aantal weken heel goed in beeld hebt wat een student bezighoudt, interesseert en waar zijn vragen en talenten liggen binnen muziek. Daar kun je als docent en medestudent in de 3 maanden dat de minor duurt op een krachtige wijze op begeleiden en stimuleren.

Als studenten zich bewust worden van datgene wat ze doen door te werken aan hun identiteit en kernwaarden en het vormen van een visie (door middel van hun leervragen) dan kom je tot een praktijk van betekenisvol (muziek)onderwijs, die je de studenten ook zou willen meegeven als ze op scholen met leerlingen aan de slag gaan.

Jillis Verbeek: 'Naast de kennis en vaardigheden die nodig zijn om muziekeducatie neer te kunnen zetten vanuit de competenties van de minor, bied je met het Cultureel Zelfportret ook een instrument om de persoonlijke betekenis van dit competentie-gerichte leerproces in beeld te brengen en te benoemen. Zo krijgt dat wat geleerd is ook een gezicht en een kloppend hart. Ik zag en hoorde het ontstaan.'

 

Gepubliceerd op 15 maart 2019