inlog is alleen mogelijk via desktopversie

In de praktijk

Categorie
Zelf aan de slag
Terug naar het overzicht

Team werkvorm - Waar zit de kunst in school?

Hoe betrek je je collega leerkrachten bij kunst- en cultuureducatie? Dat is soms een lastige opgave. Het is daarom belangrijk om het onderwerp kunst en cultuureducatie blijvend bespreekbaar te houden. Binnen ‘In de praktijk’ bieden wij daarom werkvormen aan voor cultuur coördinatoren om op een laagdrempelige manier kunst- en cultuureducatie bespreekbaar te maken in verschillende korte werkvormen. Je kunt deze werkvormen toepassen tijdens een teamoverleg, studiedag, lunch etc. Hieronder vind je één van de werkvormen.

Materiaal:

A1 formaat papier
Stiftje
Foto van de school

Duur:

10 tot 15 minuten

Werkvorm:

In deze werkvorm wordt er met elkaar doorgedacht op de vraag: Wij zijn een cultuurloperschool, maar hoe is dat nu eigenlijk terug te zien in de school dat wij ons mede focussen op Kunst en Cultuur?

Tip: Dit zou een mooie werkvorm zijn nadat de ambities rondom cultuureducatie met het team zijn gedeeld (stap 4 De Cultuur Loper).

Plak een foto van de school op een groot vel papier. Hang dit vel met foto op in de teamkamer of in de school. Laat dit een week in de lerarenkamer hangen en nodig docenten uit mee te denken over de volgende vraag:
In de meest ideale situatie: Hoe ziet men in/om de school terug dat wij ons als school mede focussen op Kunst en Cultuur? 

In een centrale bijeenkomst worden de resultaten besproken en naast de geformuleerde ambities gelegd.  Je kunt in de bijeenkomst de volgende vragen stellen:

  • Wat is het verschil met hier en nu?
  • Hoe verhoudt dit zich met de door ons geformuleerde ambities?
  • Waar liggen kansen? 
  • Van welke ideeën krijgen jullie energie om hierin iets te betekenen?
  • Wat pakken we nu concreet op?