inlog is alleen mogelijk via desktopversie

leerkrachten Touwbaan ontdekken hun stem

zangworkshop door zanger, componist en tekstschrijver Renze Ferwerda

In het cultuureducatieprogramma van De Touwbaan staan het onderzoekend vermogen en een open blik centraal. Niet alleen bij de leerlingen, maar ook bij de leerkrachten. In dat kader heeft zanger, componist en tekstschrijver Renze Ferwerda op donderdagmiddag 19 maart een zangworkshop gegeven aan de leerkrachten van de Touwbaan. Elk mens kan zingen, is zijn uitgangspunt. Maar op zijn vraag: ‘Wie van jullie kan zingen?‘ gaan maar enkele vingers omhoog. En toch hebben we allemaal een stem, en die stem heeft de mogelijkheid in zich om muziek te maken. Dat veel mensen niet zingen is niet alleen een kwestie van niet willen. Het komt ook omdat mensen denken dat ze niet kunnen zingen, omdat ze zich vergelijken met professionele zangers. Maar er is geen (klein) kind dat zich afvraagt of het al dan niet kan zingen. Het zingt! We staan in een kring en maken respectievelijk een geluid, een zangtoon, een lange toon met onze ogen dicht, met onze handen in de flanken. Wat gebeurt er met mijn lichaam als ik mijn stem gebruik? Trillingen, ademnood, spanning in mijn borst. Bij stemgebruik ontstaat spanning, het lichaam zet uit bij de flanken en er ontstaat spanning in het middenrif. Bij praten is er aansturing vanuit de hersenen. We zouden moeten zingen vanuit het lichaam. En ons stemgebruik niet naar buiten richten (‘zingen is niet leeglopen’), maar ‘naar binnen’. Dus niet heel nadrukkelijk uitademen, maar de klank in je mond houden. Renze gaat uit van zangvormen die dicht bij de natuur liggen van het kind en van onszelf. Liedjes zijn complex. Eenvoudige klank/zangvormen geven meer ruimte voor stemontwikkeling. We oefenen met geluiden maken. En wat is de juiste houding om te zingen? We geven in de kring klanken door aan elkaar, we improviseren met geluiden, gezamenlijk of van de een naar de ander, we oefenen met maat en melodie. Maat en melodie brengen structuur in muziek. Maatinstrumenten, zoals drums, vormen de basis van een muziekgroep, melodie-instrumenten hebben meer ‘vrijheid’. Je hebt maatmensen, melodiemensen en ritmemensen. In welk onderdeel voel jij je het beste thuis? De kring wordt opgebroken en de leerkrachten gaan bij de ‘maatgroep’ ,‘melodiegroep’ of ‘ritmegroep’ staan. Deze groepen zingen hun muziekonderdeel, afzonderlijk per groep, en gezamenlijk. Tot slot zingt Renze zijn lied: ‘Stem van mijn hart’. In de workshop hebben we ons beziggehouden met de bouwstenen van muziek en zang. Velen hebben voor het eerst bewust ervaren wat er met je lijf gebeurt als je zingt. En we hebben ontdekt welk muziekelement bij ons past.

Info / Contact
Sacha van Vliet, intermediair De Touwbaan