inlog is alleen mogelijk via desktopversie

Kunstateliers OBS De Uilenbrink

Op OBS De Uilenbrink in Veghel vinden ieder jaar kunstateliers plaats. In samenwerking met SNENS was er dit schooljaar wederom een gevarieerd atelieraanbod samengesteld dat geheel in het teken stond van KLEUR EN KUNST.

Als opening van de ateliers bedachten we een Real Live Game of Colors: een kort maar krachtig interactief spel waarbij alle leerlingen van groep 5 t/m 8 een volledig witte ruimte omtoverden tot een kleurrijk 'performance artwork.' Benieuwd naar het filmpje

Dit jaar was er in de aanloop naar de ateliers extra aandacht voor de deskundigheidsbevordering van leerkrachten. Iedere leerkracht werd gekoppeld aan een gastdocent. In ons geval werden Eline en ik 'partners in crime' met Rogier en Jorine voor de ateliers 'Vertelboombeesten' en 'Lichtelige Vleugels!.' Beide leerkrachten hadden al min of meer een idee in hun hoofd; in het voorbereidende gesprek werkten we dit idee samen uit tot een concreet lesplan. Hierbij kwamen vragen aan bod als: Hoe leg je een relatie tussen natuur en beeldende kunst? Hoe wil je kunst en taal met elkaar verbinden? Hoe zorg je ervoor dat het kader ruim genoeg is zodat iedere leerling zijn/haar ei erin kwijt kan? Welke materialen bieden we aan? Hoe zorg je ervoor dat zowel de onderzoekende, creërende als reflectieve vermogen bij de leerlingen wordt aangesproken? Via mail en telefoon werden de laatste puntjes op de i gezet.

Ook voor de uitvoering van de ateliers mochten we de rolverdeling in overleg met de leerkracht bepalen. Op welk vlak wil de leerkracht ondersteuning? Wie zou tijdens het eerste atelier het voortouw nemen? Tijdens de uitvoering (een serie van 3 keer 2,75 uur per keer) gaven we echt 'samen' vorm aan de uitvoering en konden elkaar daardoor perfect aanvullen. Bijvoorbeeld door samen te kijken naar een beeldend probleem van de leerlingen. Na afloop van ieder atelier was er ruimte voor reflectie en evaluatie, en konden we zo nodig aanpassingen doen voor de keer erop. En hoewel het proces voorop stond, mochten de eindresultaten, die tijdens een expositie werden tentoongesteld, er ook wezen!

Wat een luxe was het om op deze manier samen te werken met een leerkracht. We maakten gebruik van elkaars talenten, kwaliteiten en vaardigheden en gaven ondersteuning waar nodig. Dankzij de open en leergierige houding van 'onze' leerkrachten, was het effect van deze manier van werken meteen in de praktijk zichtbaar, voor zowel leerkracht als leerling: werk-plek-leren op z'n mooist!  

Info / Contact
www.snens.nl