inlog is alleen mogelijk via desktopversie

Kunst in School

Leerkrachten leren hoe zij op een interactieve manier met leerlingen naar kunst (van museum Jan Cunen) kunnen kijken en erover praten. Leerlingen leren zo zich divers te uiten en werken aan een open en onderzoekende houding.

 

Tags
Kijken naar kunst, uiten, reflecteren, open blik, onderzoekend vermogen

Project
In BS De Polderhof in Oss hangen kunstwerken die onderdeel zijn van een project waarmee kinderen in aanraking komen met kunst in school. Tijdens een workshop oefenen leerkrachten hoe zij op een interactieve wijze naar een kunstwerk kunnen kijken en er een gesprek over kunnen voeren. Uiteindelijk gaan de leerkrachten in verschillende lessen met de kunstwerken aan de slag.

Doel en ambitie
Beeldende kunst laat kinderen op meer verschillende manieren nadenken over een onderwerp dan een geschreven tekst uit een methode. Ook heeft het een andere emotionele lading. De kinderen leren naar een kunstwerk te kijken en een gesprek erover te voeren. Zo leren ze zich op verschillende manieren uit te drukken en ontwikkelen ze een open en onderzoekende houding. Ze leren te reflecteren op zichzelf en op het werk van een ander. 

Overdraagbaarheid
Naar aanleiding van deze workshops maken de docenten van De Polderhof zelf lessen bij de kunstwerken, die aansluiten bij verschillende vakken. Dit materiaal wordt gebundeld door Museum Jan Cunen, zodat andere scholen hier ook mee aan de slag kunnen in schooljaar 2015-2016.

Info / Contact
Carlijn de Bot-de Jongh, carlijn.de.jongh@kunstbalie.nl