inlog is alleen mogelijk via desktopversie

Eerste ervaringen

Op dit moment loopt een pilot van het Cultureel Zelfportret op twee basisscholen; Basisschool De Bolderik uit Heeswijk Dinther en KC De Ontdekking uit Oosterhout.

In deze video zie je hoe Kindcentrum De Ontdekking in Oosterhout met het Cultureel Zelfportret werkt.

Jillis Verbeek, projectleider Cultureel Zelfportret bij Kunstloc Brabant, deelt zijn visie naar aanleiding van zijn ervaringen op een andere pilotschool: De Bolderik in Heeswijk Dinther.

"De grote waarde van het Cultureel Zelfportret is dat je binnen een aantal weken heel goed in beeld hebt wat een leerling bezighoudt, interesseert en waar zijn vragen en talenten liggen binnen kunst en cultuur. Je ziet dan nog niet de groei van iedere leerling, maar je hebt wel een krachtige nulmeting aan het begin van het jaar. Van hieruit kun je de leerling de rest van het schooljaar persoonlijk motiveren.

Introductie

Leerlingen reageren heel erg enthousiast en laten van alles ontstaan in de klassikale tijdlijn van het Cultureel Zelfportret. Ze hebben inventieve toevoegingen om hun eigen tijdlijn persoonlijk te maken. In de introductie worden de leerlingen bewust gemaakt van hun positie binnen kunst en cultuur. Ze schrijven een cultuurbiografie, maken een mindmap (afbeelding) en starten met de leerkracht een gesprek over kunst en cultuur. Belangrijk moment in de introductie is het zelfgemaakt cultureel zelfportret. Dat zelfportret, een tekening, collage, film of schilderij, is een zelfgemaakt beeld van het kind en zijn of haar verhouding met kunst en cultuur (afbeelding). Zo’n gerichte start zorgt ervoor dat de berichten die ze posten, gaan over aspecten binnen kunst en cultuur waar zij affiniteit mee hebben. Bijvoorbeeld schilderijen en muziek. Een van de leerlingen vertelt hierover: “Ik wil de dingen op mijn Cultureel Zelfportret graag laten zien, want het is mijn kunst en dat wil je delen".

Cultureel bewustzijn

De verbinding ‘ik en wereld’ wordt heel actief ingezet in het Cultureel Zelfportret en komt ook in beeld vanuit de drie competenties: creativiteit zorgt voor die verbinding. De leerling toetst de culturele omgeving op haar bruikbaarheid, bijna alsof hij haar zelf heeft gemaakt. Hij bekijkt haar vanuit het oogpunt van zijn eigen werk of onderzoek. Bewustzijn gedreven door een noodzaak: ‘Ik wil iets, dus ik moet dat werk of die situatie gaan bekijken dat mij op dat moment noodzakelijk lijkt’. De leerling bezoekt met een groot cultureel bewustzijn een gebouw niet langer als uitje, als toerist of om kennis op te doen als intellectueel, maar juist als onderzoekende, reflecterende en creërende architect. Architecten van virtuele gebouwen, zoals de vier jongens uit deze klas. Bewust worden van datgene wat je doet (cultureel bewustzijn) door het vormen van een mening (richting je kernwaarden) en het vormen van een visie (door middel van je leervragen): dat is cultuureducatie en ook educatie op zich."