Inloggen gemeenten

Teamtraining IKC De Regenboog

Onderzoekend vermogen tijdens workshops voor leerlingen, waarbij de leerkrachten meeleren en na afloop verder gecoacht worden om zelf het onderzoekend vermogen meer centraal te stellen in de kunstlessen.

 

Tags
Onderzoekende houding, coaching van leerkrachten, talentontwikkeling

Project
Op IKC De Regenboog in Oss was een kerstateliermiddag gepland. Tijdens deze middag gaven 8 vakdocenten workshops over verschillende kunstdisciplines. De leerlingen van de school volgen de workshops die zijn gericht op onderzoek en experiment. De leerkrachten wonen de workshops bij over disciplines waarover ze meer willen leren. Ze observeren de activiteit en gaan na afloop van deze middag in gesprek met de workshopdocent. Als vervolg op deze ateliermiddag krijgen de leerkrachten een teamtraining rondom onderzoekend vermogen. De school wil het team een coachingstraject aanbieden, zodat ze in de toekomst zelf zo’n middag kunnen verzorgen.

Doel en ambitie
In het coachingstraject leren leerkrachten hoe ze kunstlessen kunnen opzetten waardoor leerlingen hun talent kunnen ontdekken en ontwikkelen. Ze volgen een korte lessenreeks over diverse kunstvormen waarbij het onderzoekend vermogen centraal staat.

Overdraagbaarheid
IKC De Regenboog wil graag een beter geschoold team hebben dat zoveel mogelijk uit de leerlingen kan halen. De school staat hier niet alleen in. Meerdere scholen willen weten hoe hun team kan zorgen voor talentontwikkeling, verwondering en een open blik bij hun leerlingen. Daarom dient deze school als pilot voor een scholing die door meer scholen kan worden ingezet. 



Doelgroep
Leerlingen, leerkrachten

Info / Contact
Carlijn de Bot-de Jongh, carlijn.de.jongh@kunstbalie.nl